Portugallägret 2010

• 7 mar 2010

image: Portugallägret 2010

Celsiusskolans orienteringsprofil i Uppsala där jag (Joakim Wigertz) går ordnade ett tränings&tävlings läger i Portugal 18-25/2 2010. Vi var 20 st ungdomar som åkte från uppland och med på resan följde 4 ledare. Det var jag och pappa (Sven) som åkte med från L-100.

Dag  1. Torsdag

Vi  reste uppdelat i 3 olika grupper, jag och pappa reste tillsammans med juniorkillarna Martin Jansson, Henke Jonsson och Simon Andersson från OK Rodhen. Vi flög från Arlanda med direktflyg till Lissabon. Väl framme satte vi oss i vår hyrbil (som inte hade någon nyckel utan startades med ett kort och ett knapptryck)! Resan till Ponte de Sor gick bra trots några mindre missöden. Vi kom till hotellet ca 22 och skulle checka in, men detta tog ganska lång tid p.g.a. att receptionisten inte kunde engelska. Tillslut fick vi våra rum och kunde gå och lägga oss.

Hotel Sor hette hotellet vi bodde på

Dag 2. Fredag

Idag skulle vi åka iväg till ett ”Model Event” för tävlingarna vi skulle springa i helgen. Vi körde två pass på den kartan och försökte vänja oss vid den portugisiska terrängen. Man kan säga att terrängen liknade en kohage med en jäkla massa små höjder/klippor. Kul och snabblöpt var det i varje fall. På väg tillbaka stannade vi i Crato för att hämta ut våra nummerlappar. Tävlingsexpeditionen hittade vi i ett gammalt kloster, var lite speciellt. Utanför klostret hittade jag och Henke ett apelsinträd som vi lyckades få ner en apelsin ifrån, ni anar inte hur gott det smakade! Godaste apelsinen jag någonsin ätit!

Så här såg tävlingsexpeditionen ut

Apelsinträd fanns det gott om

Dag 3. Lördag

Vi vaknade upp tidigt för att åka till tävlingscentrum för långdistansen som låg en bit utanför Crato. Väl framme möttes vi av poliser som dirigerad bilarna in i på små gator som man skulle parkera på. Jag startade tidigt och bytte om direkt och joggade iväg till starten. Långdistansen gick i en terräng som påminde lite om model event kartan men var mycket mer kuperat och bitvis mycket mer tekniskt med gigantiska stenblock och småskuren klippterräng. Tävlingen började mycket bra för mig då första delen av banan var mycket lättlöpt, när vi sedan kom in i den svårare delen av banan så höll jag samma fart och bara flög förbi kontrollen. Riktigt stor bom blev det på ca 5min, sen gick resten av banan mindre bra med en stor bom till på 6min. Tiden landade på 1:16 på 8,4km banan. Pappa sprang H45 och som hade samma bana som mig som sprang H17. Pappa tuggade runt banan på 1:06 och slog alla oss H17 killar från Sverige förutom Mandus. Pappa hade tydligen inte bommat någonting!

Här stämplar jag vid den 10e kontrollen

Efter tävlingen åkte vi tillbaka till hotellet för att duscha och äta för att sedan åka till Crato för att springa natt-sprint! Banan gick inne i Cratos innerstad. Crato är en gammal stad som kanske har en befolkning på 5-6000 människor.  Banan var väldigt rolig med många olika vägval runt de gamla husen och gränderna. Jag gjorde ett stort misstag på slutet där jag tappade 30-40 sek, annars gick det ganska bra. Pappa gick ok och kom i mål på en tid ca 50 sek efter mig. Efter tävlingen så ville alla snabbt tillbaka till hotellet men både jag och Henke var väldigt hungriga och vi hade blivit lovade ”a free meal with singing and dancing” om vi åkte till klostret tär tävlingsexpeditionen var dagen innan. Men eftersom Andreas (som var huvudledare på lägret) hade förklarat för alla att Portugiserna åt lite konstigt och att det säkert bara skulle vara en varmkorv man skulle få så åkte de flesta tillbaka till hotellet.

Men pappa, Henke och jag tillsammans med ”Ridefeldt” ( Mandus, Albin, Peter, Daniel Lindgren och Olle Boström) åkte dit för att kolla upp vad som bjöds. När vi steg in genom portarna till klostret var det första vi såg ett låååångt bord fyllt med mat! Vi hade kommit till himmelriket, vidare så fanns det också ett efterrättsbord och ett bord fyllt med vin, läsk och sagres (öl). Snacka om att de andra missade något!

Jag har precis startat på natt-sprinten

Dag 4. Söndag

Idag var det den sista tävlingsdagen. Tävlingsdistansen var medeldistans och jag kände mig riktigt sliten från gårdagen och hade ont i vristen p.g.a. mina utslitna orienteringsskor. Men loppet gick ändå ganska bra förutom en 1,5min och en 1min bom. Löpningen var inte på topp men då hann jag orientera bättre istället. Pappa hade en sämre dag och fick stryk med … min. Totalt så kom jag 7a i H17 och pappa kom 6a i H45. Av oss från uppland som placerade sig bäst var Annika Carlberg Vallentuna 2a i D17, Olle Boström Järla 3a I Herrar elit och Roine Andersson Rånäs 3a i H50. Efter prisutdelningen ställde vi kursen mot Marinha Grande som ligger precis vid kusten, där skulle vi bo i Bungalows. Väl framme så märker vi att Bungalowsen var mer som stora husvagnar, knappt någon isolering och papptunna väggar. Lakanen var gjorda av flees och det kändes lite sådär, men vi gick och la oss och hoppades på en trevlig träningsdag nästa dag.

Här kan ni se alla resultaten från tävlingarna

Så här ser tydligen en bungalow ut

Dag 5. Måndag

Min födelsedag! Vaknade flera gånger under natten p.g.a. ett riktigt oväder! Det haglade tennisbollar, blixtrade, dundrade och blåste så att man trodde att hela stugan skulle blåsa iväg! Som tur var gjorde den inte det utan jag kunde vakna av skönsång från pappa och grabbarna.

Första träningspasset var intervall-OL där man springer i grupp om ca 4 pers och tävlar till 3-4 kontroller och sedan vilar en sträcka och sedan kör man 3-4 kontroller igen. Riktig bra tempoträning men eftersom jag fortfarande hade lite ont så avstod jag sista intervallen. På eftermiddagen fick vi en karta med lite olika övningar t.ex. kompassgång, definitionsträning o.s.v. Jag som har haft ett överansträngt knä hade blivit rekommenderad att bara köra ett pass/dag så jag gick detta pass, vilket jag starkt ångrade efter jag sett den underbara terrängen, tallhed XL med i princip bara kurvbildsorientering. Grymt! På kvällen blev det lite födelsedagsfirande med tårta och diverse drycker.

Dag 6. Tisdag

Första passet bestod av en bana med 3 olika slingor, medeldistanskaraktär. Riktigt grym terräng nu också men jag ville bli riktigt bra i vristen så jag joggade detta pass tillsammans med Henke som hade blivit lite förkyld. Efter denna träning som var nära havet tog vi en sväng ner till en semesterstad i närheten för att spana in vågorna. Där passade också några på att springa en sprintbana. Eftermiddagspasset var en bana med 4 olika slingor och väldigt varierande terräng, detta pass var första gången vi har fått springa i regn under hela veckan! Dock bara i ca 30min, sen blev det sol igen J Vilket var väldigt nice eftersom det enligt väderleksrapporterna skulle ha regnat hela veckan.

Vi spanade in vågorna

Dag 7. Onsdag

Sista träningsdagen i Portugal. Dagen inleddes med att vi åkte ca 45min bil bort för att köra Bom-OL. Bom-OL gick ut på att vi var ca 6 ungdomar + 1 ledare som sprang i grupp. Ledaren hade alla kartor och vi bara följde med, helt plötsligt kunde ledare kasta ner kartorna och säga några kontrollnummer, vår uppgift var då att leta reda på var vi var och hitta kontrollerna. Väldigt rolig träningsform och säkert bra träning. Efter passet åt vi vår matsäck som bestod av pastasallad och svenska köttbullar! Efter det så begav vi oss till vårt sista träningspass i Portugal som var sanddynsorientering. Sjukt jobbigt och svårt! Efter som vi sprang precis vid havet så var det några av oss som inte kunde hålla oss från att ta ett dopp. Det var faktiskt inte så kallt som man kunde tro, kallt var det men det gick ändå att vara i vattnet ett tag. Efter doppet så begav vi oss till den gamla fiske/turist staden Nazaré. Där fick vi vara med om massa olika spännande upplevelser som t.ex. putta bilen för att komma upp för backen, bli skrämd av en försäljartant, äta portugisiskt fika, köpa frimärken ur en automat o.s.v. Vi åkte tillbaka till bungalowsen för att fräscha upp oss lite för att senare åka alla tillsammans till ett köpcentrum i Marinha Grande för att äta den sista middagen tillsammans, blev riktigt trevligt!

Så här kunde en typisk kontroll se ut i skogen

Nazaré uppifrån en hög klippa dit vi lyckades komma

Dag 8. Torsdag

Idag skulle vi resa hem till kalla snöstormiga Sverige. Jag ville inte hem! Men vi gick i varje fall upp kl halv 5 för att resa till flygplatsen i Lissabon. Efter några varv i en rondell så hittade vi en mack för att tanka bilen och sedan kunde vi åka in till flygplatsen. När vi väl kom rätt så var det en sjuukt lång kö för att checka in. Vi märkte att tiden rann iväg och blev lite små stressade. Väl incheckade så var kön för säkerhetskontrollen nästan lika lång, nu var det riktigt stressigt.  När vi kom igenom så var det bara 2 min kvar till gaten stängde! Precis då hörde vi högtalarna ropa ut; ”Simon Andersson and Sven Wigertz please immediately proceed to gate 16A!” Haha, oj vad vi skrattade. Som tur var så lyckades vi komma till gaten precis innan den stängde och kom med planet.

Vi kan summera lägret som mycket lyckat med bra träning, god mat och roliga upplevelser. Och såklart bra väder!! Får tacka vädergudarna för det.